Skip to end of metadata
Go to start of metadata
Brief description

Softphone is the term used to describe the implementation of a telephone connection at the workstation computer by means of software. Of course, a loudspeaker and a microphone (or headset or USB receiver) are necessary for this.

If the softphone is to be used behind a firewall, the firewall must be configured accordingly. Here, corresponding rules must also be provided for incoming connections from the TUphone servers. Which ports are to be released depends on the software version used.

We recommend to be connected via VPN when using Cisco Jabber for the first time. Please note that if you use a softphone outside of the TU Wien (e.g. at your home workstation, on a laptop while travelling), a VPN tunnel with the normal VPN service must be established beforehand.


DesignationCisco Jabber
Internet addresshttps://www.it.tuwien.ac.at/en/services/cooperation-and-communication/tuphone/tuphone-landline-network/softphone/
Direct entry
Type of the toolConference, Telephony
Account-Application
Costsfree of charge for TU employees
Accessibility
software download

Cisco Jabber for Windows and Cisco Jabber for Mac can be downloaded on the SWSupport page (after registration), furthermore, it is also included in the campus software product !TUfree (free products are immediately available after ordering without approval).

Please get the software for Cisco Jabber for iPhone and Android from the respective App Store.

Softphone Cisco Jabber - Instructions
Instructions for setting up a conference call
Guide to the Cisco Jabber audio settings under Windows10



8 Comments

  1. mit welchem account muss man sich auf der SWSupport-Seite anmelden. mit meinem TU single-sign-on account hatte ich leider keinen erfolg !

    1. Es ist der upTUdate Account.

    1. Für den Zugang über das Campussoftware-Produkt !TU Free muß man das unentgeltliche produkt bestellen (so noch nicht geschehen). Der Zugriff erfolgt dann über den SWD mit SWD-Paßwort (bitte beachten, daß hier größere Änderungen bis zum Jahresende geplant sind). 

  2. s.g. fr. felber - ich weiss nicht welchen account ich meine. das ist ja genau mein probem. oben steht unter dem punkt "Cisco Jabber für Windows und Cisco Jabber für Mac ist auf der SWSupport-Seite (nach Anmeldung) herunterladbar, weiters ist er auch im Campussoftwareprodukt !TUfree (unentgeltliche Produkte sind nach Bestellung ohne Freigabe sofort verfügbar) enthalten.."

    und nach dem aufruf des links SWSupport-Seite werde ich nach user / pw gefragt - daher die frage: welcher account ist dort notwendig. und falls das der swd-account ist folgt die frage: hat ueberhaupt jede/r mitarbeiter*in einen solchen account ?

    1. Wie oben beschrieben: 
      swsupport benötigt das upTUdate-Paßwort (danke für den Hinweis, ich werde das gleich dazuschreiben), der Download über !TU Free benötigt den 'normalen' SWD Zugang.

  3. Liebe KollegInnen, diese Frage wurde geklärt, Robert Kalasek benötigt dafür seinen SWD Account, die Software ist bestellt und herunter geladen, Vielen Dank für Ihre Hilfe. HG Robert Panzirsch