Vortrag: Lehren aus #IchbinHanna – Welche Reformen sorgen für gute Bedingungen in der Wissenschaft? 

Daten & Analysen für Deutschland, Österreich und die Schweiz.

Welche Reformen sorgen für gute Bedingungen in der Wissenschaft? (oecd-berlin.de) (Aufzeichnung und Informationen)

Impulsvortrag auf Englisch: Carthage Smith, OECD 

Im Anschluss Diskussion auf Deutsch mit:

Jens Brandenburg, Parlamentarischer Staatssekretär, BMBF
Gisela H. Kopp, Junge Akademie 
Álvaro Morcillo Laiz, Netzwerk für Gute Arbeit in der Wissenschaft (NGAWiss)
Henning Rockmann, Hochschulrektorenkonferenz

Über die Wirkung der oft langen Kette befristeter Stellen auf dem Weg zu stabileren und attraktiveren akademischen Arbeitsbedingungen wird in Deutschland heftig gestritten. Geplant ist eine Novellierung des Wissenschaftszeitvertragsgesetzes. Aber was können Betroffene und Politik aus den Erfahrungen in anderen OECD-Ländern lernen? Auf Basis eines OECD-Ländervergleichs und daraus abgeleiteten Empfehlungen diskutiert die Runde, welche Schlussfolgerungen sich für den Gesetzgebungsprozess in Deutschland ableiten lassen. 


Policy Paper "Reducing the precarity of academic careers"

Nachfolgend Informationen aus dem Policy Paper Reducing the precarity of academic research careers (oecd-ilibrary.org) 


Präsentation von Carthage Smith



Der Kreislauf der Herausforderungen und Ursachen (Seite 10)


9 overarching policy recommendations (Seiten 11 und 12)


  1. Improve working conditions and offer more transparent, predictable and flexible career prospects for postdoctoral researchers
  2. Offer broad professional development during postdoctoral training
  3. Promote equal opportunities, diversity and inclusion in research careers by identifying and addressing existing biases and challenges
  4. Establish better links between research assessment and funding, and human resource management policy objectives
  5. Improve institutional practices regarding human resource management in research
  6. Promote inter-sectoral mobility of researchers
  7. Support the international mobility of researchers
  8. Develop the evidence base on research careers
  9. Include all relevant stakeholders in the governance and coordination of research and ensure concerted, systemic action


Policy options for Inter-sectoral mobility  (Seite 14)

  • Offer broad training beyond academic skills during doctoral education
  • Offer work-based learning opportunities during doctoral education, including for fields that are not market-facing (e.g. AHSS)
  • Remove barriers to mobility between sectors (e.g. enable portability of pension rights)
  • Recognise professional experience and skills acquired in other sectors in recruitment and promotion processes
  • Counter perceptions of failure associated with transition out of academic research by publishing evidence on labour market outcomes of doctoral holders in different sectors and their career satisfaction
  • Monitor distribution of doctorate holders in different sectors through registry data and use this data to inform policy and evaluate policy impact.


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